Zvětšit písmo |

Vzpomínka na osobnosti naší hudební scény

Naši uživatelé vzpomínali na ikony české populární hudby.

1. října tomu byl rok, kdy zemřel národem milovaný zpěvák Karel Gott. Spolu s ním jsme také zavzpomínali i na Evu Pilarovou a Waldemara Matušku. Připomněli jsme si jejich životní cesty, nejznámější písničky a na závěr písně z filmu Kdyby tisíc klarinetů, kde všichni tři společně hráli.

Milníkem kariéry Karla Gotta byla nabídka od Jiřího Suchého a Jiřího Šlitra na angažmá v divadle Semafor, kterou v roce 1962 přijal. Vystupoval nejen v Československu, ale po celé Evropě (obzvláště populární byl zejména v Německu), také v Sovětském svazu, v zámoří i Asii. V letech 1965–2019 se prodalo 50 milionů nosičů alb s jeho nahrávkami, což z něj učinilo nejúspěšnějšího českého interpreta. Během kariéry vydal 293 sólových alb na domácí scéně i v zahraničí. Obzvláště úspěšným hitem se stala novinková píseň Srdce nehasnou, kterou nazpíval jako duet se svou dcerou Charlottou. V roce 2018 se u Karla Gotta objevila porucha krvetvorby a v polovině září následujícího roku problémy přerostly v akutní leukémii, kvůli níž zrušil veškerá nadcházející vystoupení. Zemřel obklopen rodinou ve věku 80 let před půlnocí 1. října 2019 ve své vile na Bertramce.

Blízkou přítelkyní Karla Gotta byla zpěvačka Eva Pilarová, a to krásných šedesát let. Nazpívali spolu jeden z nejznámějších duetů Dotýkat se hvězd, který poprvé spolu zazpívali v roce 1964. Ten byl kritikou označen jako nejlepší český duet všech dob. Kromě toho se setkali v divadle Semafor, byť jen krátce. Rok tam vystupovali s představením Večer dvou Slavíků.

S Karlem Gottem měl velmi přátelský vztah i Waldemar Matuška. Šedesátá léta byla ve znamení zdravě konkurenčního boje s Karlem Gottem, z nějž Matuška nakonec vyšel jako poražený. Z této doby nicméně pochází řada písní, které dosáhly nadčasové hitovosti, na rozdíl od hlasově náročného repertoáru Karla Gotta zpíval typově odlišné písně. Matuškovu hudbu přitom Gott obdivoval už z dob mládí, kdy ještě jako amatér zpíval v kavárnách Vltava a Alfa, a z rádia denně poslouchal Waldovy nahrávky. Gott byl poetickým a lyrickým tenorem, Matuška romantickým kovbojem s drsným barytonem. I proto se oba zpěváci, kteří už od pohledu platili za své protipóly, přátelsky pošťuchovali.

 

Naši partneři